Programın Yapısı

BİLGİ Klinik (Tezli) Yüksek Lisans Programının süresi 2 yıl – 4 yarıyıldır. Programın ilk yılı dersler ve ikinci yılında klinik staj ile tez süreçlerinin tamamlanması beklenir.

I. YIL

Programın 1. yılında öğrencilerimizden Güz döneminde 5 ve Bahar döneminde 5 olmak üzere 10 ders tamamlamaları beklenir.

Tüm altdalların öğrencileri ortak olarak İleri Psikopatoloji dersleri alır. Bu derslerden biri psikodinamik yaklaşım temelli bir kuramsal arkaplan oluşturmaya odaklanırken diğeri uluslararası olarak kullanılan tanı sistemleri ve psikofarmokoloji boyutunu ele alır. Ayrıca tüm öğrencilerimiz bilim insanı-uygulayıcı modeli çerçevesinde Mesleki Etik ve Araştırma Yöntemleri derslerini tamamlar.

Vaka Formülasyonu ve Terapi Teknikleri / Becerileri konularına odaklanan dersler altdallara özel olarak açılır.

Ayrıca, tüm öğrencilerimizin farklı yönelim ve tekniklerle (örn. Grup Psikoterapisi) tanışabilecekleri ya da alanlarında becerilerini geliştirebilecekleri (örn. İleri Psikanalitik Teknikler) seçmeli dersler açılır.

1. yıl müfredatı öğrencilerimizin her dönem en az 15 saat derste bulunmasını gerektirir. Tüm derslerde tam katılım zorunludur. Dersler ağırlıklı olarak hafta içi 10:00-17:00 saatleri arasında yapılmaktadır.

II. YIL

Programda ilk yıl derslerini başarıyla tamamlayan tüm öğrenciler altdallarına uygun şekilde planlanmış bir staj sürecine başlar. Staj süresi, haftalık staj saatleri ve klinik süpervizyon saatleri uluslararası standartlara göre (örn. EuroPsy) düzenlenmiştir.

Staj süreci, programın 2. Yıl Güz döneminde ile başlar ve bir sonraki akademik yılın başına kadar devam eder. Staj yılı boyunca öğrencilerden haftada 5-8 saat arası aktif klinik uygulama yapmaları beklenir. Klinik uygulamalar (danışanlarla psikolojik değerlendirme, bireysel terapi, çift ve aile terapisi, grup terapi, psiko-eğitim çalışmaları) ve bunlarla ilgili dosyalama, raporlama, veritabanı güncellemeleri gibi staj prosedürleri haftada 2 günlük bir çalışma gerektirir. 

Klinik uygulamalarının yanı sıra, öğrencilerimiz staj yılının Güz döneminde her hafta bir gün boyunca 3 saatlik Grup Süpervizyonu, 1 saatlik Vaka Toplantısı ve psikoterapi pratiğinin farklı alanları hakkında uzman davetli konuşmacılardan bilgi edinebilecekleri 2 saatlik Klinik Seminerlere katılırlar. Bahar döneminde de yine haftada bir gün 3 saatlik Grup Süpervizyonu ve 1 saatlik Vaka Toplantısı devam eder ve ayrıca 2 saatlik Vaka Formülasyonu dersi alınır. Yine her iki dönem boyunca öğrencilerimiz klinik uygulamalarına yönelik olarak alanda deneyimli uzmanlardan Bireysel Süpervizyon alır.

Staj döneminde başlayan klinik uygulamalar akademik yıl bittikten sonra da yaz boyunca sürmektedir. Yaz döneminde de öğrencilerimize ders kapsamı dışında süpervizyon desteği sağlanmaktadır. Böylece öğrencilerimiz, mezun olmadan önce tam 1 yıllık klinik deneyim edinmiş olmaktadır.

Staj döneminde klinik uygulamaların büyük bir bölümü programımızla iş birliği içinde çalışan iki ayrı birimde gerçekleşir: üniversite bünyesinde ücretsiz olarak hizmet veren Psikolojik Danışmanlık Birimi (PDB) ve üniversite dışına hizmet veren Psikolojik Danışmanlık Merkezi (PDM). Yetişkin Altdalı öğrencileri PDB ve PDM’de danışan görür. Çocuk-Ergen ve Çift ve Aile Terapisi Altdalları öğrencileri ise ağırlıklı olarak PDM’de danışan görür.

Staj döneminde danışan görmenin yanı sıra klinik uygulamaların bir parçası olarak önleyici ve koruyucu ruh sağlığı çalışmaları da yürütülmektedir. Deprem ve afetlerin etkileri, yakın ilişkilerde şiddet, flört ve romantik ilişkilerde uyum ve çatışma çözme, cinsel sağlık, duygu düzenleme gibi konularda psiko-eğitim çalışmaları, grup çalışmaları, atölye ve seminerler düzenlenmektedir. Bu çalışmalarla öğrencilerin toplumsal ruh sağlığı ihtiyaçlarına duyarlı, esnek, erişilebilir destek sağlama deneyimi kazanması hedeflenir.

Öğrencilerimize program dışı farklı kurumlarda dış staj yapma imkanı da tanınmaktadır. Dış staj için programımızın anlaşmalı olduğu kurumlar ve merkezler vardır. Okul dışında bir staj deneyimi öğrencilerimizin meslek hayatına daha yoğun ve farklı deneyim ve daha fazla profesyonel ilişki artısı ile hazırlanmalarına olanak tanır. Stajının bir bölümünü dış staj kurumlarında değerlendirmek isteyen öğrencilerimizin kurum bünyesindeki birimlerde üstleneceği vaka yükü bu tercihlerine göre düzenlenmektedir. Ayrıca öğrenciler çeşitli STK’larda çalışarak sosyal sorumluluk projeleri düzenlemekte ve ülkemizde ruh sağlığı alanının kurumlarda güçlenmesine katkıda bulunmaktadır.